Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka sabiedriskai apspriešanai nodoti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas paredz izmaiņas personas identitātes apstiprināšanas kārtībā, pieslēdzoties Elektroniskās deklarēšanas sistēmai (EDS).
Kas ir EDS?
EDS ir VID tiešsaistes platforma, kurā iedzīvotāji un uzņēmumi iesniedz nodokļu deklarācijas, sazinās ar VID un saņem oficiālus paziņojumus. Lai izmantotu šo sistēmu, jāveic autentifikācija — tas nozīmē, ka sistēmai jāapstiprina jūsu identitāte, piemēram, ar Smart-ID, eParaksts vai internetbankas starpniecību.
Ko paredz izmaiņas?
Grozījumi paredz precizēt un papildināt autentifikācijas kārtību, kā arī dot iespēju nākotnē ieviest jaunus, drošus tehnoloģiskos risinājumus. Tas varētu nozīmēt papildu autentifikācijas iespējas, kas atbilstu mūsdienu drošības prasībām.
Proti, grozījumi noteikumos paredz, ka turpmāk autentificēties EDS ar VID izsniegto lietotājvārdu un paroli būs tiesības tikai personām, kurām nav iespēju iegūt un izmantot internetbankas autentifikāciju, kvalificētu elektroniskās identifikācijas līdzekli (Smart-ID) vai kvalificētus paaugstinātas elektroniskās identifikācijas drošības līdzekļus (eID karti, eParaksta karti un “eParaksts mobile”).
Plānots, ka izmaiņas EDS lietotāju autentifikācijas kārtībā stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī.
Līdz 2025. gada 1. septembrim EDS lietotājiem, kuri autentificējas sistēmā ar lietotājvārdu un paroli, ir iespēja izvēlēties turpmāk izmantojamo autentifikācijas veidu – pārejas periodā iegūt kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības elektronisko identifikācijas līdzekli vai pilnvarot citu EDS lietotāju pilnvarotāja vārdā iesniegt un saņemt dokumentus un informāciju, izmantojot pilnvarotāja EDS lietotāja kontu.
EDS lietotājiem vienkāršota pilnvaras iesniegšanas kārtība paredzēta 2025.gada 3.aprīlī pieņemtajā likumā “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””. Pēc 2025. gada 1. septembra persona, kura nav ieguvusi kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības elektronisko identifikācijas līdzekli, VID klientu apkalpošanas centros klātienē varēs pilnvarot citu EDS lietotāju pilnvarotāja vārdā iesniegt un saņemt dokumentus un informāciju.
Kāpēc tas ir svarīgi?
Mērķis ir nodrošināt augstāku sistēmas drošību un pielāgoties jaunajām tehnoloģijām.
Kā piedalīties apspriedē?
Ikviens interesents var iepazīties ar noteikumu projektu un izteikt viedokli līdz sabiedriskās apspriešanas termiņa beigām. To iespējams izdarīt oficiālajā Ministru kabineta tiesību aktu portālā.
Projekts pieejams šeit:
Noteikumu projekts Ministru kabineta portālā